Het houtpakket
Als eerste komt het houtpakket aan in de fabriek. Het pakket is gezaagd met behulp van
CNC frees en zaagapparatuur. Door deze computergestuurde zaagtechniek
wordt een nauwkeurigheid bereikt van 0,1 mm. Op de foto ziet u de gezaagde
schotten tegen de mal staan. Als eerste wordt het gegalvaniseerde ijzerenframe (
tbv de kielbevestiging) in de mal geschoven. Vervolgens worden de schotten
van boven naar beneden in de mal geschoven. Dit geldt voor alle verticale delen welke
uiteindelijk aan de romp worden vast gelamineerd.
|
|
Het bevestigen van de rompdelen
Vervolgens worden alle platen aan de buitenkant bevestigd. De buitenwand wordt
verbonden met de verticale schotten.
|
|
Het afwerken van de romp
Op voorgaande foto is geen sprake van de kevlar bepantsering. Wel is te zien
dat de platen met elkaar verlijmd worden en vervolgens voorzien van een glasmat
en een epoxy laag. De foto laat de romp zien wanneer deze uit
de mal is verwijderd en een eerste laag epoxy is aangebracht.
|
|
Het afwerken van de romp II
Duidelijk is te zien dat de epoxylaag bij de romp-dek
verbinding en het einde van de romp,
deze laag nog niet is aangebracht. Het dek wordt verbonden met de
romp op dit gedeelte. Dat zelfde geldt voor de hek van het schip. RM maakt
geen gebruik van rubberen of andere soorten kit afdichtingen. Alle naden
worden voorzien van de ijzersterke combinatie epoxy-glas-epoxy.
|
|
Kijkje in het schip
Op deze RM-1050 is duidelijk te zien dat de schotten voorzien zijn van een epoxy verbinding.
De staande schotten aan stuur en bakboord (waarachter de watertanks geplaatst worden)
zijn al van de een glas-epoxy laag voorzien. De overige delen nog! niet. Deze foto is
genomen vanuit het voorschip naar het achterschip.
|
|
ip
Kijkje in het schip II
Op deze foto krijgt u een goed idee hoe stevig het schip in elkaar zit. Duidelijk is te zien dat ieder schot, ieder kastje en
iedere spant aan de romp gelamineerd wordt. Dit alles maakt de boot superstijf en
sterk. Hier is te zien dat er sprake is van een dubbele kiel. Deze foto is
genomen vanuit het achterschip gericht naar het voorschip.
|
|
Kielverbinding
Het gegalvaniseerde ijzeren frame is te zien. Deze is
bestemd voor de kielophanging en de mastvoet. Bij RM wordt geen gebruik
gemaakt van doorgestoken masten. Uiteraard staat de mast wel op het in gelamineerde
gegalvaniseerde ijzeren frame. Het frame verbonden is
met de spanten.
|
|
De afwerking en installatie werkzaamheden I
Op deze foto zijn we al weer een paar fasen verder. De gehele binnen romp is
nu voorzien van een epoxy coating. De kleur van deze coating wordt door u zelf
bepaald. De motor wordt geleverd door Volvo Penta en
staat in een aparte motorruimte. Deze motorruimte is van alle kanten goed te
bereiken via luiken. Alle modellen zijn voorzien van een saildrive.
|
|
De afwerking en installatie werkzaamheden II
Hier is te zien dat de stuurboorbank al voorzien is van een watertank.
Aan de bakboordzijde wordt het zelfde gedaan. Bovenop deze watertanks
worden zogenaamde zeekooien ingericht.
|
|
De afwerking en installatie werkzaamheden III
Een close-up van de motorruimte bij de RM-1050. De motorruimte wordt
mechanisch geventileerd.De accu's worden niet in de motorruimte geplaatst.
De leidingen worden door middel van kabelgoten op de schotten bevestigd.
|
|
Installatie prefab kaartentafel
RM maakt gebruik van geprefabriceerde onderdelen. U ziet de kaartentafel
wanneer deze net is ingebouwd.
|
|
Plaatsing polyester dek
Alvorens het dek geplaatst
wordt, is deze in zijn geheel afgewerkt en waarnodig voorzien van de noodzakelijke
betimmering. Het dek is dubbelwandig opgebouwd met een core laag in de holle ruimtes.
|
|
Afwerking dek-rompverbinding
Op de achtergrond ziet u dat de romp met het dek verlijmd/gelamineerd wordt. Vervolgens
wordt de verbinding ook hier voorzien van glasmat en epoxy. Daarna wordt deze
afgewerkt met een dunne laag plamuur. Vervolgens wordt deze verbinding helemaal glad
geschuurd zodat er na het spuiten niets meer van te zien is. Op deze manier zijn
romp en dek met elkaar permanent verbonden.
|
|
Afwerking van het dek
Hier is de RM-1050 voorzien van de eerste laklaag. Het dek wordt
gereed gemaakt voor de montage van de panorama ramen. Daarna
wordt de dekuitrusting gemonteerd. (Lieren, septors etc etc.)
|
|
De RM-1050 is gereed voor plaatsen van de mast
De RM-1050 is bijna gereed. De boot is voorzien van antifouling en staat op het
punt de werf te verlaten.
|
|
Plaatsen van de mast
Na het te water laten wordt de mast geplaatst. Klanten
kunnen kiezen voor een aflevering in La Rochelle of in IJmuiden.
Holland Marine Hardware kan beide voor u verzorgen.
|
|